ادویه جات, ادویه کاری

خواص ادویه کاری

جالب است بدانید که پودر کاری علاوه بر بهبود طعم، رنگ و بوی غذا، خواص بسیاری زیادی برای بدن دارد که در این بخش به معرفی این خواص و فواید می‌پردازیم.

تقویت استخوانها

پودر کاری دارای مواد معدنی همچون کلسیم و فسفر است. این ترکیبات در بافت استخوان‌ها وجود دارد و به همین دلیل، استفاده از این ادویه موجب افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود؛ همچنین روند تحلیل استخوان‌ها را متوقف می­کند و مانع از ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.

کمک به سلامت قلب

برخی از ترکیبات موجود در کاری، همچون هل و ریحان، باعث گشادتر شدن رگ‌ها می­شوند و به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. همچنین فیبر موجود در این ادویه می‌تواند میزان کلسترول خون را کنترل کند. فشار خون و کلسترول بالا، دو عامل اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق هستند که با کنترل آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت قلب کمک کرد.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

خواص آنتی اکسیدانی موجود در ادویه کاری، سطح رادیکال‌های آزاد در مسیرهای عصبی را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل، احتمال از بین رفتن سلول‌های عصبی و ابتلا به آلزایمر کمتر خواهد شد. طبق مطالعات، ترکیبات موجود در کاری مانند کورکومین به تقویت سلول‌های عصبی کمک خواهد کرد.

تقوست سیستم گوارش

ادویه کاری به هضم غذا کمک می­کند و با تقویت روده‌ها، موجب جذب بهتر مواد غذایی می‌شود. این ادویه با کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌های گوارشی به سلامت و تقویت سیستم گوارش کمک می‌کند. مصرف کاری را در رژیم غذایی خود جای دهید تا از خواص آن برای دستگاه گوارش بهره‌مند شوید.

حفظ سلامت کبد

وظیفه اصلی کبد پاکسازی و سم‌زدایی بدن است. وجود آنتی اکسیدانی به نام کورکومین به فعالیت کبد کمک و خروج سموم را آسان‌تر می‌کند؛ همچنین مانع از ابتلا به سرطان و دیگر مشکلات کبدی می‌شود.
کورکومین در زردچوبه وجود دارد که عضو جدانشدنی از ترکیبات پودر کاری است.

کاهش وزن

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید تا به کاهش وزن شما کمک کند، استفاده از ادویه کاری را فراموش نکنید. ترکیبات موجود در فلفل قرمز، سوخت‌وساز بدن را افزایش می­دهد؛ همچنین این ترکیبات، موجب کاهش اشتها می‌شوند. طبق مطالعات، مصرف پودر کاری مانع از افزایش حجم بافت‌های چربی بدن خواهد شد.

 

خواص ضد باکتریایی

برخی از ترکیبات موجود در کاری، مانند زیره و گشنیز، به مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌پردازند. کاری دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان است که از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و عفونت‌های روده جلوگیری می‌کند. کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌های دستگاه گوارش به بهبود فعالیت آن کمک خواهد کرد.

تسکین درد

در طب سنتی، زردچوبه به عنوان ماده­ای شناخته می­شود که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. از آن­جایی که زردچوبه عضو جدایی‌ناپذیر ادویه کاری است، مصرف آن می‌تواند موجب کاهش التهاب و دردهای عضلانی و مفاصل شود. استفاده از این ادویه برای بهبود درد ناشی از آرتریت و روماتیسم مفید خواهد بود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

طبق مطالعات، برخی ترکیبات موجود در پودر کاری مانند کورکومین به مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌پردازند و به همین دلیل، به عنوان ماده غذایی ضد سرطان شناخته می‌شود. کپسایسین موجود در فلفل قرمز، رشد سلول‌های سرطانی را کندتر می‌کند.
با مصرف ادویه کاری می‌توان، خطر ابتلا به انواع سرطان، مانند سرطان روده، معده، کولون و غیره را کاهش داد.

 

خواص ادویه کاری برروی فشار خون

ادویه کاری به طور طبیعی از رسوب چربی و شکر در رگ ها جلو گیری می کند و از گرفتگی شریان ها جلوگیری می کند. این کار باعث کاهش فشار خون در قلب و کاهش خطر سکته قلبی می شود.این ادویه باعث باز شدن شریان ها می شود و نیاز به داروهای ضد فشار خون را ازبین می برد.

 

پودر کاری با توجه به ترکیباتی که دارد، دارای خواص زیادی است از جمله ماده کورکومین که در زردچوبه موجود در ادویه کاری است رادیکال های آزاد موجود در بدن را کاهش می دهد و بنابراین سیستم ایمنی را تقویت کرده و مواد سمی بدن را پاکسازی می کند. دارچین و تخم گشنیز خاصیت ضدباکتریایی و ضد قارچی دارند و از بروز بیماری های عفونی پیشگیری می کنند. هم چنین دارچین باعث کاهش کلسترول و قند خون می شود و برای بیماران دیابتی مفید است.آنتی اکسیدان های موجود در ترکیب ادویه کاری، می تواند به پیشگیری از ایجاد سرطان کمک کنند. باز هم یکی از این مواد سودمند کورکومین زردچوبه است که رشد تومورها و سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد.هم چنین فلفل قرمز موجود در ادویه کاری، باعث افزایش دمای بدن و بالابردن متابولیسم می شود و با کمک به کالری سوزی بیشتر، باعث کاهش وزن و لاغری می شود.پودر سیر یک ضدعفونی کننده قوی است و از بروز بیماری های قارچی و عفونی پیشگیری می کند. هم چنین رازیانه به تنظیم هورمون های زنانه کمک می کند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *